Pranie dywanów, czyszczenie wykładzin, mycie okien, sprzątanie
1. Zawsze zaczynam od wykonania szkicu o³ówkiem. To bardzo wa¿ny etap, poniewa¿ od dobrego szkicu zale¿y powodzenie ca³ego obrazu. Czasami robiê szkic dok³adniejszy, zaznaczam np. liniê cienia lub g³ówne linie zakrzywienia. W przypadku kwiatów najwa¿niejsze dla mnie jest zaznaczenie obrysu danego kwiatu, jego dok³adnego kszta³tu.
2. Po naniesieniu szkicu rozpoczynam malowanie od t³a. Je¶li kwiaty s± ma³e i wiêksz± czê¶æ obrazu zajmuje t³o, u¿ywam wtedy p³ynu maskuj±cego. Nak³adam go na kwiaty i wtedy spokojnie mogê zaj±æ siê t³em. Czasami jednak, tak jak w tym wypadku, kwiat zajmuje spor± powierzchniê, wiêc nie u¿ywam tu p³ynu. Staram siê, nie wje¿d¿aj±c poza liniê obrysu, namalowaæ t³o. Je¶li nie u¿ywam p³ynu maskuj±cego malujê t³o technik± mokre na suche. Mo¿na te¿ zmoczyæ pêdzlem papier w miejscu t³a i pracowaæ technik± mokre na mokre, ale wtedy, mimo wszystko i tak bojê siê, ¿eby t³o nie "wla³o" siê do kwiatu. Po namalowaniu t³a, zaczynam nak³adaæ pierwsze, jasne warstwy farby na p³atki. 3. Malujê z góry na dó³. Zaczynam od jasnych p³atków. Zawsze najpierw nak³adam jasne kolory i dopiero pó¼niej coraz ciemniejsze. Czasami ca³o¶æ wykañczam laserunkiem. 4. Maluj±c ciemniejsze p³atki najpierw k³adê pierwsz± warstwê jasnego, dominuj±cego koloru. Po jego wyschniêciu nak³adam kolejne warstwy, a¿ do uzyskania satysfakcjonuj±cego mnie efektu. Je¶li chcê, aby by³o widaæ na p³atku np. odcieñ ró¿owego i fioletowego, malujê najpierw ca³o¶æ ró¿owym, a kiedy farba jest jeszcze mokra dodajê fioletowego. Dziêki wilgotno¶ci kolory ³adnie siê po³±cz± i widoczne bêdzie tylko delikatne przej¶cie miêdzy kolorami. 5. Dodajê kolejne warstwy ciemniejszej farby. Przechodzê od ogó³u do szczegó³u. Najpierw wype³niam wiêksze obszary, pó¼niej dorabiam detale. Pamiêtam o tym, ¿eby zostawiaæ bia³e miejsca, na które pada ¶wiat³o. To bardzo wa¿ne, bo w akwareli biel uzyskujemy poprzez pozostawienie danego obszaru niezamalowanego. W tym irysie zostawiam bia³e brzegi p³atków w tych miejscach, gdzie ¶wiat³o jest najintensywniejsze. 6. Dorabiam detale, pokrywam farb± najciemniejsze, zacienione obszary i malujê ³odygê. |